ZoomWoman.dkZoomRoom.dkZoomMagazine.dkZoomTema.dkZoomMan.dk
Forsiden
Mode
  Tøj & Accessories
Personlig Pleje
  Hårpleje
  Hudpleje
  Makeup
  Parfume
Bolig
  Indretning
  Hus & Have
Underholdning
  Bøger
  Kultur
Ferie & Rejser
  Storbyferie
  Rejse Nyheder
Gastronomi
  Øl, Vin & Spiritus
  Mad & Drikke
  Kogebøger
  Bagning
Elektronik
  Mobil
  Gadgets
Livsstil
  Livsstil & Sundhed
Ugens Tema
 Citat
Et kompromis er kunsten at dele en kage så alle tror de har fået det største stykke.
Winston Churchill

Sådan er prisen på din flybillet skruet sammen

Brændstof og lønninger til besætningsmedlemmerne udgør næsten halvdelen af produktionsprisen på en flyrejse

Som hovedregel kan man gå ud fra, at det koster ca. 450-475 kr. i timen pr. passager at bevæge sig i det europæiske luftrum. Jo længere man flyver, jo lavere bliver timeprisen. Hvis der er udsolgt på et fly frem og tilbage til Mallorca, vil produktionsprisen på en returbillet ligge omkring de 2.400 kr., siger kommunikationschef Torben Andersen i Spies’ flyselskab Thomas Cook Airlines Scandinavia.

Selskabet, der er Nordens største charterflyselskab, har haft overskud i de sidste mange år – et overskud, der reelt stammer fra salget af taxfreevarer ombord.

- Ingen kan leve af at sælge returbilletter til Mallorca for en femtedel af produktionsprisen på fly, der endda i snit har 15-20 pct. tomme pladser ombord. Det er da også årsagen til, at slagpriserne kan findes på udrejser, men at der så hentes hjem på gyngerne på den uundværlige hjemrejse, siger Torben Andersen.
Næsten halvdelen af prisen på en flybillet går til at lønne besætningen ombord (20 pct.) samt til brændstof (28 pct.). Prisen på fuel er steget voldsomt i de seneste år, men omkostningen hertil er til dels holdt i ave, idet flyselskaberne afregner fuel i amerikanske dollars, der er faldet i kurs.

- I 2003 gik kun 15 pct. af billetprisen til brændstof. Dette tal voksede i 2007 til 25 pct. og vil i denne sommer ligge på 28 pct. Der er derfor god grund til, at der er fokus på forbruget af brændstof. Hvert minut mindre, som flyet er i luften, betyder en besparelse på ca. 62 liter fuel, siger Torben Andersen.

EU har netop sagt ja til at etablere ”Single European Sky”, hvor luftrummet – ligesom i USA - skal styres af én organisation mod 47 i dag. Det vil reducere brændstofforbruget med 8-13 pct. I dag sendes et fly fra f.eks. Billund eller København til De Kanariske Øer ofte ud på en omvej på op mod 300 kilometer på grund af de europæiske landes særinteresser.

Lagt på af KP
Artikel mulighederUdskrivE-mailGemTilføj til Facebook
 Rejsefeber.dk
 Spies
 Andre artikler
Med luksustog gennem Rocky Mountains
Det vestlige Canada og det nordvestlige hjørne af USA er med sine...
Læs mere
Apollo Mondo Boutique
Den kommende sommer åbner Apollo dørene til et helt nyt hotelkoncept i deres Apollo Mondo-portefølje...
Læs mere
 ZoomRooms
 Rejsefeber.dk
 Spies
Forsiden
Mode
  Tøj & Beklædning
Personlig Pleje
  Kropspleje
  Parfume
Bolig
  Indretning
  Hus & Have
Underholdning
  Bøger
  Kultur
Ferie & Rejser
  Storbyferie
  Rejse Nyheder
Gastronomi
  Øl, Vin & Spiritus
  Mad & Drikke
  Kogebøger
  Bagning
Bil & Motor
  Bil Nyheder
Elektronik
  Mobil
  Gadgets
Livsstil
  Livsstil & Sundhed
Ugens Tema
 RSS feeds
Modtag de seneste artikler, horoskoper m.m. via RSS
Oversigt for RSS feeds
Annoncering       Betingelser       Kontakt       Om ZoomMagazine.dk       Presse       RSS RSS feeds