ZoomWoman.dkZoomRoom.dkZoomMagazine.dkZoomTema.dkZoomMan.dk
Forsiden
Mode
  Tøj & Accessories
Personlig Pleje
  Hårpleje
  Hudpleje
  Makeup
  Parfume
Bolig
  Indretning
  Hus & Have
Underholdning
  Bøger
  Kultur
Ferie & Rejser
  Storbyferie
  Rejse Nyheder
Gastronomi
  Øl, Vin & Spiritus
  Mad & Drikke
  Kogebøger
  Bagning
Elektronik
  Mobil
  Gadgets
Livsstil
  Livsstil & Sundhed
Ugens Tema
 Citat
Før andelsmejerierne og radioen lavede folk deres smør og åndsliv selv.
Piet Hein

Gode råd til flyveturen


At flyve er en af de hurtigste og mest bekvemmelige måder at rejse langt på, dog kan der være en række gener forbundet med at befinde sig i de højere luftlag.

Hævelser i benene
Når man sidder stille i flere timer i træk kan benene hæve op og føles spændte. Det er ubehageligt, men kan til dels forebygges ved at bevæge sig så meget som muligt. Rejs dig op og gå lidt frem og tilbage i flyet, eller lav vippeøvelser med fødderne med jævne mellemrum, så der kommer gang i benene. Risikoen for blodpropper i benene forøges ved lange flyrejser, det er derfor en god idé at bruge støttestrømper og undgå at sidde med korslagte ben.

Propper og smerter i ørerne
Mange flyrejsende har problemer med propper og smerter i ørerne, på grund af ændringer i lufttrykket i kabinen, når flyet letter og lander. De fleste kender tricks som at bruge tyggegummi, gabe og synke, men dette er ikke altid nok. Hvis du er forkølet, har allergi eller mellemøre- og bihulebetændelse kan smerterne blive store. Brug næsespray hvis du er forkølet eller har allergi og søg læge inden flyveturen, hvis du har mellemøre- og bihulebetændelse. Husk at tage højde for børns gener i forbindelse med flyveturen. Et spædbarn kan eventuelt få flaske når flyet letter og lander for at udligne trykket.

Jetlag
Nogle mennesker får jetlag, når flyveturen går over flere tidszoner i øst-eller vestgående retning. Grunden til at der er gener forbundet med at rejse over flere tidszoner er, at kroppen har svært ved at vende sig til døgnrytmen på rejsemålet. Generne kan være søvnbesvær, træthed, nedsat fysisk præstationsniveau, fordøjelsesbesvær og appetitløshed. Disse kan vare fra 2 til 14 dage. Lider du af jetlag skal du undgå at indtage for meget kaffe, the og alkohol under rejsen. Derudover skal du forsøge at følge rejsemålets døgnrytme, dvs. undgå at sove for meget i løbet af dagen. I visse lande kan man købe et middel mod jetlag, der indeholder melatonin, hvilket er et hormon, der blandt andet regulerer søvnen. Midlet er ikke tilladt i Danmark, da man ikke kender alle bivirkningerne, så det skal bruges varsomt, hvis du alligevel vælger at benytte det.

Væskemangel
Sidst men ikke mindst skal du huske at drikke rigeligt med væske, men ikke for meget alkohol, da luften i et fly er meget tør og kroppen derfor afgiver meget fugt.


Skrevet 7. november 2011 af TH
Artikel mulighederUdskrivE-mailGemTilføj til Facebook
 Rejsefeber.dk
 Spies
 Andre artikler
Med luksustog gennem Rocky Mountains
Det vestlige Canada og det nordvestlige hjørne af USA er med sine...
Læs mere
Apollo Mondo Boutique
Den kommende sommer åbner Apollo dørene til et helt nyt hotelkoncept i deres Apollo Mondo-portefølje...
Læs mere
 ZoomRooms
 Rejsefeber.dk
 Spies
Forsiden
Mode
  Tøj & Beklædning
Personlig Pleje
  Kropspleje
  Parfume
Bolig
  Indretning
  Hus & Have
Underholdning
  Bøger
  Kultur
Ferie & Rejser
  Storbyferie
  Rejse Nyheder
Gastronomi
  Øl, Vin & Spiritus
  Mad & Drikke
  Kogebøger
  Bagning
Bil & Motor
  Bil Nyheder
Elektronik
  Mobil
  Gadgets
Livsstil
  Livsstil & Sundhed
Ugens Tema
 RSS feeds
Modtag de seneste artikler, horoskoper m.m. via RSS
Oversigt for RSS feeds
Annoncering       Betingelser       Kontakt       Om ZoomMagazine.dk       Presse       RSS RSS feeds