ZoomWoman.dkZoomRoom.dkZoomMagazine.dkZoomTema.dkZoomMan.dk
Forsiden
Mode
  Tøj & Accessories
Personlig Pleje
  Hårpleje
  Hudpleje
  Makeup
  Parfume
Bolig
  Indretning
  Hus & Have
Underholdning
  Bøger
  Kultur
Gastronomi
  Øl, Vin & Spiritus
  Mad & Drikke
  Kogebøger
  Bagning
Livsstil
  Livsstil & Sundhed
 Citat
Vi har kunsten for ikke at dø af sandheden.
Friedrich Nietzsche

Hvad vil turisterne i Danmark?


Hvad foretrækker turisterne at bruge deres tid på, når de holder ferie i Danmark? Det har VisitDenmark identificeret i en ny analyse*. Analysen opdeler turisterne i syv forskellige grupper kaldet De Syv Oplevelser:

I ro og mag
Det største segment består af turister, der tager til Danmark for at nyde deres fridage i ro og mag ved vandet. Ferien består typisk af et kystferieophold sammen med børn og børnebørn, eller blot afslapning med en god bog. Denne form for turisme skaber over 4 mia. kr. i omsætning svarende til 26 % af omsætningen.

Naturens gratis glæder
8 % af alle turister tager til Danmark for at nyde naturens gratis glæder. De bruger deres tid på at cykle, fiske og vandre. Denne form for turisme står for 1,3 mia. kr.

Aktiv natur
Det mindste segment af dem alle består af aktive turister, der søger flere forskellige typer fysiske aktiviteter, og som i høj grad er motiveret af aktiviteten. Naturen er formålet med opholdet, men der er også plads til kulturelle oplevelser. Dette segment består af 3 % af omsætningen og står for knap ½ mia. kr.

Sjov i sommerlandet
Børnefamilier fra udlandet tager ofte til Danmark for at opleve en blanding af natur, seværdigheder og shopping. Oplevelseskategorien står for godt 4 mia. kr. i turismeomsætningen, hvilket svarer til 25 % af den totale omsætning.

Det gode liv
Selvforkælelse og velvære står på menuen for en del af de turister, der valfarter til Danmark. Wellness, golf, gåture langs havnen, museumsbesøg og gode middage er blot nogle af de ting dette segment bruger deres ferie på. Oplevelsen skaber 2,1 mia. kr. i turismeomsætningen, svarende til 13 % af omsætningen.

By-hygge
By-hygge er for de turister, der vil opleve de større danske byer helt uden stress. Tiden bruges både på attraktioner, shopping og cafébesøg. By-hygge skaber 1,4 mia. kr. i dansk turisme, svarende til 9 %.

Besøg i byen
Alsidig ferie med lidt af det hele. En interessant udstilling, event, god mad og shopping, samt en dejlig gåtur langs stranden. Med 0,8 mia. kr., står denne form for turisme for 5 % af omsætningen.

*De syv oplevelser er resultatet af en særanalyse af TØBBE-databasen i 2004, som består af 7.600 interviews med ferieturister på hoteller, feriecentre, feriehuse, campingpladser og vandrerhjem i Danmark i 2004.


Kilde: VisitDenmark.dk


Skrevet 26. juni 2006 af TH
Artikel mulighederUdskrivE-mailGemTilføj til Facebook
 Rejsefeber.dk
 Spies
 Andre artikler
Med luksustog gennem Rocky Mountains
Det vestlige Canada og det nordvestlige hjørne af USA er med sine...
Læs mere
Apollo Mondo Boutique
Den kommende sommer åbner Apollo dørene til et helt nyt hotelkoncept i deres Apollo Mondo-portefølje...
Læs mere
 ZoomRooms
 Rejsefeber.dk
 Spies
Forsiden
Mode
  Tøj & Beklædning
Personlig Pleje
  Kropspleje
  Parfume
Bolig
  Indretning
  Hus & Have
Underholdning
  Bøger
  Kultur
Gastronomi
  Øl, Vin & Spiritus
  Mad & Drikke
  Kogebøger
  Bagning
Livsstil
  Livsstil & Sundhed
 RSS feeds
Modtag de seneste artikler, horoskoper m.m. via RSS
Oversigt for RSS feeds
Annoncering       Betingelser       Kontakt       Om ZoomMagazine.dk       Presse       RSS RSS feeds