ZoomWoman.dkZoomRoom.dkZoomMagazine.dkZoomTema.dkZoomMan.dk
Forsiden
Mode
  Tøj & Accessories
Personlig Pleje
  Hårpleje
  Hudpleje
  Makeup
  Parfume
Bolig
  Indretning
  Hus & Have
Underholdning
  Bøger
  Kultur
Gastronomi
  Øl, Vin & Spiritus
  Mad & Drikke
  Kogebøger
  Bagning
Livsstil
  Livsstil & Sundhed
 Citat
I gamle dage havde man pinebænke. Nu har man pressen.
Oscar Wilde

Blomkål er blevet cool

Efter at have været på retur har den klassiske blomkål nu fået en renæssance.

Det er ikke længe siden, at huskokken blev alt andet end populær, hvis der blev serveret retter med blomkål ved middagsbordet. Nu er skuden imidlertid vendt, og tendensen anno 2007 er klar: blomkål er blevet trendy.

”Forbrugerne er blevet bevidste om blomkålens eksistens, og vi oplever en stigende interesse for blomkålen,” fortæller marketingkoordinator Pernille Bech fra Gartneribrugets Afsætningsudvalg.

Det traditionelle hitter
Ifølge diætist og ernæringsekspert Susanne Hjøllund er det ikke tilfældigt, at blomkål boomer netop nu. De gammeldags dyder og mormors traditionelle mad er nemlig oppe i tiden, og det betyder et comeback til de traditionelle grøntsager som for eksempel blomkål.

”De nye madtrends handler om at søge tilbage til rødderne og det solide, nordiske køkken med fokus på egnsretterne. Forbrugerne vil have det autentiske i form af jordens egne råvarer præcis som dengang, da alle var selvforsynende og brugte det, man selv dyrkede,” forklarer Susanne Hjøllund.

De unge er vilde med blomkål
Selvom klassiske retter som blomkålsgratin, blomkålsuppe og blomkål med ostesauce har eksisteret i årtier, har de længe været glemt. Nu begynder særligt de unge at vise interesse for den gammeldags mad, og det har givet blomkålsretterne et comeback.

”Det er især de unge småbørnsfamilier, som har taget blomkålen til sig. Her er det ikke uvæsentligt, at en række trendsættende kokke på tv og i magasiner nu laver mere rustik mad og retter med blomkål,” siger Susanne Hjøllund.

Fokus på sundheden
En anden årsag til blomkålens renæssance er en øget fokus på kost og sundhed. Det skyldes ikke mindst, at forbrugerne er langt mere oplyst og sundhedsbevidste i forhold til tidligere.

”Interessen for sundhed har aldrig været større. Det tyder på, at kampagnerne er begyndt at virke, og at eksperternes moral om også at spise for eksempel blomkål, er slået igennem hos forbrugerne,” siger Pernille Beck.

Blomkål er en energiholdig grøntsag, som er rig på C-vitamin og har et relativt højt indhold af kostfibre.

Blomkål har sæson fra juni til oktober.


Lagt på 19. september 2007 af IN
Artikel mulighederUdskrivE-mailGemTilføj til Facebook
 Redgreen
 Natuzzi
 Pre End
 BY GROTH
 Frk. Lisberg
 By Malene Birger
 Andre artikler
Et godt grin er guld værd
Findes der noget bedre end et godt grin? Et af dem, der får os til at slå os selv på låret...
Læs mere
Alle mennesker har en fortid
Fra singleliv til tosomhed - hvad har du med i bagagen?
Læs mere
Daglig motion
Gør motion til en naturlig del af hverdagen...
Læs mere
Hold gang i romancen
Det kan være svært at holde gang i romantikken når forelskelsen er dalet...
Læs mere
Husk komplimenterne
Komplimenter er svære at give og modtage...
Læs mere
Mad der sætter gang i forbrændingen
Strammer bukserne for meget om maven? Så er det på tide at få sat gang i forbrændingen...
Læs mere
Forsiden
Mode
  Tøj & Beklædning
Personlig Pleje
  Kropspleje
  Parfume
Bolig
  Indretning
  Hus & Have
Underholdning
  Bøger
  Kultur
Gastronomi
  Øl, Vin & Spiritus
  Mad & Drikke
  Kogebøger
  Bagning
Livsstil
  Livsstil & Sundhed
 RSS feeds
Modtag de seneste artikler, horoskoper m.m. via RSS
Oversigt for RSS feeds
Annoncering       Betingelser       Kontakt       Om ZoomMagazine.dk       Presse       RSS RSS feeds