ZoomWoman.dkZoomRoom.dkZoomMagazine.dkZoomTema.dkZoomMan.dk
Forsiden
Mode
  Tøj & Accessories
Personlig Pleje
  Hårpleje
  Hudpleje
  Makeup
  Parfume
Bolig
  Indretning
  Hus & Have
Underholdning
  Bøger
  Kultur
Gastronomi
  Øl, Vin & Spiritus
  Mad & Drikke
  Kogebøger
  Bagning
Livsstil
  Livsstil & Sundhed
 Citat
Det er en skam, at jeg ikke er sådan et vidunderligt menneske, som folk siger, jeg er, for verden kunne godt bruge nogen af den slags.
Alan Alda

Genopret mavebalancen efter julen


Flæskesteg med brun sovs, andesteg og ris a la mande. Julen er fyldt med lækkerier – men oftest af den søde og fede slags, og det kan få selv den stærkeste mave til at brokke sig. Hører du til en af dem, der trænger til at få maven i balance igen efter juleferien, kan du med fordel følge otte gode maveråd fra CULTURA.

Knapt hver anden dansker døjer jævnligt med maveproblemer*, og i julen har der for alvor været grobund for vrøvl med maven pga. for meget og for fed mad, der er tungt at fordøje. Du kan dog hurtigt få genoprettet en velfungerende fordøjelse og dermed velværet ved at følge nogle enkle retningslinjer.

For at sikre en god fordøjelse anbefaler CULTURA:

1. Fordel maden over flere mindre måltider, som også inkluderer nyttige og fiberrige fødevarer, f.eks. rugbrød, frugt, grøntsager og havregryn. På den måde kan du holde et jævnt blodsukkerniveau, hvor du ikke når at blive meget sulten op til de enkelte måltider og dermed fristes til at overspise. For meget mad på én gang påvirker fordøjelsen negativt og gør det sværere at opretholde et godt blodsukkerniveau.

2. Hop ikke måltider over. Efter en jul med tunge julefrokoster vil mange måske have en tendens til at skære ned på måltiderne i januar og måske helt hoppe nogle måltider over. Men det er en dårlig ide, for så går fordøjelsen i stå. Generelt bør du fordele dagens madindtag over tre måltider og tre mellemmåltider, så din mave hele tiden har noget at arbejde med.

3. Giv maven 30 gram fibre om dagen. Det svarer til ca. 600 gram frugt og grønt og 180 gram fuld-kornsprodukter, f.eks. i form af rugbrød og fiberrige morgenmadsprodukter – se særligt efter et højt indhold af hvedeklid i morgenmadsprodukterne.

4. Drik rigeligt med vand. Drik mindst ét glas til hvert måltid, da vandet er godt for din fordøjelse.

5. Styrk maven med probiotiske mælkesyrebakterier, som findes i yoghurter og andre syrnede mælkeprodukter. På emballagen kan du se, om produktet indeholder nogle af de dokumenteret gode probiotiske bakterier som eksempelvis, Lactobacillus acidophilus La5, Bifidobacterium lactis BB12 og Lactobacillus casei F19. Indtag fibre sammen med de gode bakterier, da fibre er bakteriernes næring.

6. Dyrk motion. Motion hjælper fordøjelsen ved at stimulere tarmmuskulaturen til at arbejde ekstra godt og skubbe maden videre ’i systemet’. Vent helst to timer efter et måltid med træningen, så maden ikke skvulper rundt i mavesækken, hvilket kan give ubehag og kvalme.

7. Stress af. Stress er mavens fjende nummer 1, så pas på med at stresse, når du starter på arbejde igen efter ferien.

8. Tænk ekstra meget på maven, hvis du rejser udenlands. Hvis du skal på vinterferie i udlandet, skal du passe ekstra på maven. Du kan undgå maveproblemer ved at vaske hænderne ofte, kun spise frugt og grønt uden skræl, kogt eller stegt eller er blevet skyllet i drikkevand. Samtidig kan du forebygge maveproblemer ved at spise ekstra mavevenligt i ugerne op til rejsen, så din tarmflora er stærk.

*Kilde: Undersøgelse foretaget af analyseinstituttet Zapera blandt 1005 danskere mellem 18 og 60 år i juli måned 2007.



Lagt på 17. januar 2008 af TH
Artikel mulighederUdskrivE-mailGemTilføj til Facebook
 ICHI
 Bison
 Cottonfield
 Rosendahl
 Gestuz
 Natuzzi
 Andre artikler
Husk komplimenterne
Komplimenter er svære at give og modtage...
Læs mere
Hold din krop sund og smuk
Syv gode råd der holder din krop og dit sind i god form...
Læs mere
Gå dig slank
Det første du taber ved at gå på slankekur, er dit humør...
Læs mere
Mad der sætter gang i forbrændingen
Strammer bukserne for meget om maven? Så er det på tide at få sat gang i forbrændingen...
Læs mere
Hold gang i romancen
Det kan være svært at holde gang i romantikken når forelskelsen er dalet...
Læs mere
Alle mennesker har en fortid
Fra singleliv til tosomhed - hvad har du med i bagagen?
Læs mere
Forsiden
Mode
  Tøj & Beklædning
Personlig Pleje
  Kropspleje
  Parfume
Bolig
  Indretning
  Hus & Have
Underholdning
  Bøger
  Kultur
Gastronomi
  Øl, Vin & Spiritus
  Mad & Drikke
  Kogebøger
  Bagning
Livsstil
  Livsstil & Sundhed
 RSS feeds
Modtag de seneste artikler, horoskoper m.m. via RSS
Oversigt for RSS feeds
Annoncering       Betingelser       Kontakt       Om ZoomMagazine.dk       Presse       RSS RSS feeds