ZoomWoman.dkZoomRoom.dkZoomMagazine.dkZoomTema.dkZoomMan.dk
Forsiden
Mode
  Tøj & Accessories
Personlig Pleje
  Hårpleje
  Hudpleje
  Makeup
  Parfume
Bolig
  Indretning
  Hus & Have
Underholdning
  Bøger
  Kultur
Ferie & Rejser
  Storbyferie
  Rejse Nyheder
Gastronomi
  Øl, Vin & Spiritus
  Mad & Drikke
  Kogebøger
  Bagning
Elektronik
  Mobil
  Gadgets
Livsstil
  Livsstil & Sundhed
Ugens Tema
 Citat
Jeg ved ikke hvad 3. verdenskrig vil blive kæmpet med, men 4. vil blive kæmpet med pinde og sten.
Albert Einstein

Ingen kan åbne flydør i luften


Flyvning er verdens sikreste transportform. Det er statistisk bevist. Men hvorfor er det så lige, at hver 10. dansker lider af flyskræk?
En af forklaringerne er dramatiske flyhistorier i medierne, som unødigt er med til at skræmme. Det mener i hvert fald Torben Andersen, informationschef i Thomas Cook Airlines Scandinavia (tidligere MyTravel Airways).

- Det seneste eksempel så vi tidligere på ugen, hvor en tophistorie handlede om to fulde britiske kvinder, der under en flyvning fra Grækenland til England forsøgte at åbne en passagerdør. En af kvinderne svingede en vodkaflaske i den ene hånd, mens hun febrilsk trak i dørhåndtaget med den anden for at få "frisk luft". Beskrivelsen efterlod ingen tvivl om, hvordan de øvrige passagerer måtte havde siddet med frygten for at blive suget ud i intetheden fra ca. 10.000 meters højde og i bogstaveligste forstand har svævet mellem liv og død, inden de ramte jorden. Heldigvis fik kabinepersonalet stoppet kvinderne, lød den beroligende afslutning på historien, siger Torben Andersen.

Han er udmærket klar over, at fakta som regel har den uskik at dræbe en god historie. - Og fakta i denne historie er, at intet menneske - selv ikke Joachim B. Olsen på en rigtig god dag - kan åbne en flydør i luften. Døren er kileformet med den tykke ende indad. Overtrykket i kabinen gør, at vægten på døren (afhængigt af dens størrelse) er mellem 10 og 14 tons. Og den vægt kan intet menneske trække. Den engelske historie falder på et tørt sted i disse agurketider, men den holder ikke "vand" og er kun med til at skræmme unødigt og skabe flyskræk hos endnu flere, mener Torben Andersen.

Også historier om lyn, der rammer fly i luften, er med til at øge folks flyskræk. - Men et fly er faktisk bygget til at kunne tage imod et lyn og aflede elektriciteten via vingerne. Det er ikke usædvanligt, at et ganske almindeligt passagerfly bliver ramt af et lyn en gang om året, siger Torben Andersen.

Lagt på 1. august 2008 af LMM
Artikel mulighederUdskrivE-mailGemTilføj til Facebook
 Rejsefeber.dk
 Spies
 Andre artikler
Med luksustog gennem Rocky Mountains
Det vestlige Canada og det nordvestlige hjørne af USA er med sine...
Læs mere
Apollo Mondo Boutique
Den kommende sommer åbner Apollo dørene til et helt nyt hotelkoncept i deres Apollo Mondo-portefølje...
Læs mere
 ZoomRooms
 Rejsefeber.dk
 Spies
Forsiden
Mode
  Tøj & Beklædning
Personlig Pleje
  Kropspleje
  Parfume
Bolig
  Indretning
  Hus & Have
Underholdning
  Bøger
  Kultur
Ferie & Rejser
  Storbyferie
  Rejse Nyheder
Gastronomi
  Øl, Vin & Spiritus
  Mad & Drikke
  Kogebøger
  Bagning
Bil & Motor
  Bil Nyheder
Elektronik
  Mobil
  Gadgets
Livsstil
  Livsstil & Sundhed
Ugens Tema
 RSS feeds
Modtag de seneste artikler, horoskoper m.m. via RSS
Oversigt for RSS feeds
Annoncering       Betingelser       Kontakt       Om ZoomMagazine.dk       Presse       RSS RSS feeds