| | | | |
| | | |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| | | | | | | | | | | |
En klassiker er en forfatter, der endnu bliver citeret, men ikke længere læst. | Alfred Hitchcock |
|
| | | |
| | | Rene Gurskov bag tørklædesucces |
| Den danske designer Rene Gurskov har netop markeret sig globalt efter lanceringen af et tørklæde, som kan bæres af både mænd og kvinder uanset religiøst, politisk, socialt og etnisk tilhørsforhold. Tørklædet sælges overalt på kloden fra dyre og fashionable modebutikker i Århus, til New York, London, Paris, Tokyo, Hollywood og sidst men ikke mindst Saudi Arabien. Internationale stjerner og modebevidste teenagere i Danmark, resten af Europa, Asien og Mellemøsten er faldet for designet. Hermed er ringen sluttet. Tørklæde til mænd og kvinder på tværs af geografiske, religiøse og kulturelle tilhørsforhold. Inspireret af den nationale og internationale tørklædedebat, beslutter Rene Gurskov at gøre det, som han mener, er en designers primære opgave; nemlig at skabe mode og gennem dette medie sprede æstetik og skønhed. I en global verden bør man skabe mode til alle uanset køn, politisk tilhørsforhold, religiøsitet og kulturel baggrund. Et større researcharbejde omkring tørklæders funktionalitet og æstetiske udtryk, inden han begynder den egentlige designproces, leder Rene Gurskov i retning af det klassiske PLO tørklæde. Det blev båret af amerikanske, europæiske og mellemøstlige mænd og kvinder i 1970’erne. Stærkt inspireret af dette tørklæde udvikler han flere modeller, som henvender sig til det 21. århundredes globalt orienterede mænd og kvinder. Unge som vælger til og ikke fra. Unge mænd og kvinder som er bevidste om, hvordan bl.a. politiske, religiøse og økonomiske strømninger, der indvirker på moden som fænomen også indvirker på dem selv som enkelt individer. Åbenhed, nysgerrighed og evnen til at arbejde konstruktivt og æstetisk med de signaler, diverse inspirationskilder udsender, er ikke bare vigtige værktøjer i en designers arbejdsproces. De samme værktøjer og mekanismer kan bruges til at bygge bro og forene medmenneskelige relationer på tværs af geografiske, religiøse, politiske og kulturelle grænser. Designet I design og visuelt udtryk har Rene Gurskovs tørklæder ingen lighed med den oprindelige inspirationskilde; PLO tørklædet. Når man bevæger sig i historiske eller etniske inspirations universer, består kunsten netop i at slippe det autentiske eller oprindelige. Der er tænkt funktionelt, hvorfor format og materiale er bibeholdt. Det enkle grafiske udtryk og farveholdning er omfortolket i overensstemmelse med internationale trends. Det store kvadratiske format appellerer til begge køn, fordi tørklædet kan foldes, draperes eller slynges over hoved, hals eller skulder. Det enkelte individ kan blotte eller dække kropsdele efter temperament. Bomuld varmer under kølige himmelstrøg men køler under varme himmelstrøg. Det er samtidigt et materiale, som kan matche de fleste andre materialer fra denim til uld, hør, silke og fløjl. Derfor laves tørklædet kun i bomuld som PLO tørklædet. Der anvendes vævede bomuldskvaliteter i klassiske tern, striber, hanefjed, strukturerede eller ensfarvede glatte overflader. Alle tørklæder har detaljer med applikerede bånd, snore og/eller pailletbånd. Det klassiske vævede logo, som normalt signalerer designerens brand, er erstattet af en badge i den yderste snip af tørklædet. | | |
| Lagt på 26. september 2008 af LMM | | | |
| | |
| | | | |  | | Pureleaf Det danske smykkebrand PureLeafs elegante design er bogstaveligt talt groet i naturen... | Læs mere |
|
| | | | | | | | | | | |  | | Barbro Sko Savner du elegante sko, som samtidig er så behagelige, at du nyder at have dem på hele dagen? | Læs mere |
|
| | | |  | | Veganske sko Det er ikke kun veganere, der efterspørger de veganske sko, også forbrugergruppen, der kaldes flexitarians ønsker alternativer... | Læs mere |
|
| |
|
| |
| | |
|
| | | | | |
| | | |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| | | | | | | | |
Modtag de seneste artikler, horoskoper m.m. via RSS |  |
|
| | | |
| | |