ZoomWoman.dkZoomRoom.dkZoomMagazine.dkZoomTema.dkZoomMan.dk
Forsiden
Mode
  Tøj & Beklædning
Personlig Pleje
  Kropspleje
  Parfume
Bolig
  Indretning
  Hus & Have
Underholdning
  Bøger
  Kultur
Ferie & Rejser
  Storbyferie
  Rejse Nyheder
Gastronomi
  Øl, Vin & Spiritus
  Mad & Drikke
  Kogebøger
  Bagning
Bil & Motor
  Bil Nyheder
Elektronik
  Mobil
  Gadgets
Livsstil
  Livsstil & Sundhed
Ugens Tema
 Citat
Lægerne har den lykke, at solen skinner over deres helbredelser og deres fejl skjules af tre favne jord.
Sokrates

Hver tredje kører med sommerdæk om vinteren

Eksperter anbefaler at skifte til vinterdæk i efteråret

Hver tredje bilist kører vinteren igennem på dæk, der er uegnede til årstiden, og det kan i værste fald føre til dødsulykker.

Tilbage i januar, hvor vintervejret var værst, gennemgik Dækimportør-Foreningen 1.851 biler parkeret ved landets indkøbscentre. Konklusionen var, at ikke færre end 32% stadig stod på sommerdæk mange af dem endda så brugte, at mønsterdybden var mindre end lovens minimumskrav. Nedslidte dæk og forkerte dæk til årstiden er i sig selv farligt, og en kombination er naturligvis endnu værre, vurderer Volker Nitz fra Rådet for Større Dæksikkerhed. Ifølge ham anbefaler rådet skift til vinterdæk, når temperaturen falder til omkring 7 grader konstant, hvilket typisk sker i slutningen af oktober eller starten af november.

Sommerdæk har mere end dobbelt så lang bremseafstand som vinterdæk, når der ligger sne på vejen, og vinterdæk giver i det hele taget øget sikkerhed i vådt og koldt føre grundet den særlige gummiblanding. Dermed kan man undgå ulykker, der i værste fald koster liv. Med risiko for at møde sne samt is- eller rimglatte veje hver eneste morgen er der al mulig grund til at køre på de rigtige dæk i den mørke tid, råder Volker Nitz. Han støttes af FDM, der anbefaler brug af vinterdæk, hvis man har behov for at kunne færdes sikkert på alle tider af døgnet.

Lovens mindstekrav til dækmønster er 1,6 mm. Med nedslidte dæk nedsættes vejkontakten betydeligt, og bremselængden øges. Det kan medføre farlige situationer og ulykker. Derfor anbefaler vi som en tommelfingerregel dækskift, når man når en mønsterdybde på 3-4 mm, forklarer Carsten Kure fra Euromaster og henviser til tal fra Rådet for Større Dæksikkerhed. Ved den mindst tilladte mønsterdybde, 3 mm vand på kørebanen og en hastighed på 75 km/t har man kun 16% vejkontakt mod 74% med et nyt dæk. Der er altså god grund til at skifte i tide, slutter han.

Du kan få mere information hos Euromaster på telefon 87 28 28 28.




Lagt på 18. oktober 2010
Artikel mulighederUdskrivE-mailGemTilføj til Facebook
 Ford
 Subaru
 Hyundai
 Chevrolet
 Andre artikler under Bil Nyheder
Škoda Scala
Nyt navn, nyt design og ny teknologi – Škoda Scala sætter ny standard i mellemklassen...
Læs mere
Seat Tarraco
Den nye store SUV fra Seat kommer med masser af standardudstyr...
Læs mere
VW Golf GTI TCR
GTI TCR er inspireret af baneraceren af samme navn, og den succesfulde baneracers specifikationer har præget...
Læs mere
Ny Audi A1
I 2010 debuterede A1 som helt ny modelrække hos Audi. Nu stiller anden generation af den succesrige kompakte model...
Læs mere
 ZoomRooms
 Chevrolet
 Ford
 Hyundai
 Subaru
 Artikel søgning
Søg i ZoomMan's artikelbase
 RSS feeds
Få de nyeste artikler fra Bil Nyheder via RSS
Tilmeld RSS
 ZoomWoman top 5
Bruxelles
Kalorier – ven eller fjende?
Hold gang i romancen
Alle mennesker har en fortid
Italiensk brød
Annoncering       Betingelser       Kontakt       Om ZoomMagazine.dk       Presse       RSS RSS feeds