ZoomWoman.dkZoomRoom.dkZoomMagazine.dkZoomTema.dkZoomMan.dk
Forsiden
Mode
  Tøj & Beklædning
Personlig Pleje
  Kropspleje
  Parfume
Bolig
  Indretning
  Hus & Have
Underholdning
  Bøger
  Kultur
Ferie & Rejser
  Storbyferie
  Rejse Nyheder
Gastronomi
  Øl, Vin & Spiritus
  Mad & Drikke
  Kogebøger
  Bagning
Bil & Motor
  Bil Nyheder
Elektronik
  Mobil
  Gadgets
Livsstil
  Livsstil & Sundhed
Ugens Tema
 Citat
Gamle mænd er farlige. Fremtiden er dem ligegyldig.
George Bernard Shaw

Hver tredje kører med sommerdæk om vinteren

Eksperter anbefaler at skifte til vinterdæk i efteråret

Hver tredje bilist kører vinteren igennem på dæk, der er uegnede til årstiden, og det kan i værste fald føre til dødsulykker.

Tilbage i januar, hvor vintervejret var værst, gennemgik Dækimportør-Foreningen 1.851 biler parkeret ved landets indkøbscentre. Konklusionen var, at ikke færre end 32% stadig stod på sommerdæk mange af dem endda så brugte, at mønsterdybden var mindre end lovens minimumskrav. Nedslidte dæk og forkerte dæk til årstiden er i sig selv farligt, og en kombination er naturligvis endnu værre, vurderer Volker Nitz fra Rådet for Større Dæksikkerhed. Ifølge ham anbefaler rådet skift til vinterdæk, når temperaturen falder til omkring 7 grader konstant, hvilket typisk sker i slutningen af oktober eller starten af november.

Sommerdæk har mere end dobbelt så lang bremseafstand som vinterdæk, når der ligger sne på vejen, og vinterdæk giver i det hele taget øget sikkerhed i vådt og koldt føre grundet den særlige gummiblanding. Dermed kan man undgå ulykker, der i værste fald koster liv. Med risiko for at møde sne samt is- eller rimglatte veje hver eneste morgen er der al mulig grund til at køre på de rigtige dæk i den mørke tid, råder Volker Nitz. Han støttes af FDM, der anbefaler brug af vinterdæk, hvis man har behov for at kunne færdes sikkert på alle tider af døgnet.

Lovens mindstekrav til dækmønster er 1,6 mm. Med nedslidte dæk nedsættes vejkontakten betydeligt, og bremselængden øges. Det kan medføre farlige situationer og ulykker. Derfor anbefaler vi som en tommelfingerregel dækskift, når man når en mønsterdybde på 3-4 mm, forklarer Carsten Kure fra Euromaster og henviser til tal fra Rådet for Større Dæksikkerhed. Ved den mindst tilladte mønsterdybde, 3 mm vand på kørebanen og en hastighed på 75 km/t har man kun 16% vejkontakt mod 74% med et nyt dæk. Der er altså god grund til at skifte i tide, slutter han.

Du kan få mere information hos Euromaster på telefon 87 28 28 28.




Lagt på 18. oktober 2010
Artikel mulighederUdskrivE-mailGemTilføj til Facebook
 Subaru
 Chevrolet
 Ford
 Hyundai
 Andre artikler under Bil Nyheder
Ny Audi A1
I 2010 debuterede A1 som helt ny modelrække hos Audi. Nu stiller anden generation af den succesrige kompakte model...
Læs mere
Ford Pass
I en travl hverdag kan det skabe unødig irritation, når man skal køre gade op og gade ned for at lede efter en parkeringsplads inde i...
Læs mere
Ny VW Touareg
Efter 16 år og næsten 1 million producerede eksemplarer præsenterer Volkswagen nu en ny og tredje generation af Touareg...
Læs mere
Ford Mustang Bullitt
Biljagten er legendarisk, og det samme er bilen...
Læs mere
 ZoomRooms
 Chevrolet
 Ford
 Hyundai
 Subaru
 Artikel søgning
Søg i ZoomMan's artikelbase
 RSS feeds
Få de nyeste artikler fra Bil Nyheder via RSS
Tilmeld RSS
 ZoomWoman top 5
Hårstyling
London
Et godt grin er guld værd
Du skulle være gået
Huawei AI Cube
Annoncering       Betingelser       Kontakt       Om ZoomMagazine.dk       Presse       RSS RSS feeds