ZoomWoman.dkZoomRoom.dkZoomMagazine.dkZoomTema.dkZoomMan.dk
Forsiden
Mode
  Tøj & Beklædning
Personlig Pleje
  Kropspleje
  Parfume
Bolig
  Indretning
  Hus & Have
Underholdning
  Bøger
  Kultur
Ferie & Rejser
  Storbyferie
  Rejse Nyheder
Gastronomi
  Øl, Vin & Spiritus
  Mad & Drikke
  Kogebøger
  Bagning
Bil & Motor
  Bil Nyheder
Elektronik
  Mobil
  Gadgets
Livsstil
  Livsstil & Sundhed
Ugens Tema
 Citat
Mennesket falder af og til over sandheden, men for det meste rejser det sig bare op og går videre.
Winston Churchill

Hver femte bilist kører på vinterdæk

Hver femte bilist kører på vinterdæk (foto: Michael Eisenberg)

Hver femte bilist kører sommeren over på vinterdæk. Varebilerne er de værste syndere.

"Vinteren er altså forbi nu. Helt forbi," slår formanden for de danske dækimportører Kenneth Saust fast. Men det har mange danske bilister ikke opdaget. De kører sommeren over på vinterdæk.

Dækimportør-Foreningen peger imidlertid på en række facts, der gør det yderst uhensigtsmæssigt at køre på vinterdæk om sommeren:

På tør, varm asfalt er bremselængden en del længere på vinterdæk end på sommerdæk. Desuden er vinterdæk mindre stabile i kurver og giver mere vaklende kørsel. Endelig mindskes vinterdæks levetid med cirka 10 procent, hvis man kører med dem i den varme årstid.

"Og så er der også den pointe, at slider man sine vinterdæk ned om sommeren, så duer de ikke til næste vinter, når sne og frost sætter ind," betoner Kenneth Saust.

Alligevel viser Dækimportør-Foreningens tællinger, at cirka 20 % af personbilerne stadig kører på vinterdæk til Sankt Hans.

"Endnu værre ser det ud med varebilerne, for her kørte 26 % på vinterdæk i sommeren 2011, og her taler vi dog om professionelle chauffører," påpeger Kenneth Saust.

"Kører man på sommerdæk om sommeren og vinterdæk om vinteren, er man bedst garderet, både med hensyn til sikkerhed og økonomi, så det gælder om at få nogle gode sommerdæk på nu," betoner dækimportørernes formand.

Hos Dækimportørerne peger man desuden på vigtigheden af at køre på sommerdæk beregnet til europæiske forhold:

"Typisk er dæk produceret i Europa, Japan og Korea velegnede til vore breddegrader, mens sikkerheden i ukendte dækmærker fra mere eksotiske egne af verden ofte lader en del tilbage," siger Kenneth Saust.

"Der er en nøje sammenhæng mellem pris og kvalitet i det meste, der kan købes for penge, og det gælder også når det handler om dæk. Betal hellere lidt mere og få et anerkendt dæk, der lever op til de kommende EU-mærkningskrav," slutter Dækimportør-Foreningens formand.

Lagt på af KP
Artikel mulighederUdskrivE-mailGemTilføj til Facebook
 Chevrolet
 Subaru
 Hyundai
 Ford
 Andre artikler under Bil Nyheder
Škoda Scala
Nyt navn, nyt design og ny teknologi – Škoda Scala sætter ny standard i mellemklassen...
Læs mere
Ny Audi A1
I 2010 debuterede A1 som helt ny modelrække hos Audi. Nu stiller anden generation af den succesrige kompakte model...
Læs mere
Ford Pass
I en travl hverdag kan det skabe unødig irritation, når man skal køre gade op og gade ned for at lede efter en parkeringsplads inde i...
Læs mere
Ny VW Touareg
Efter 16 år og næsten 1 million producerede eksemplarer præsenterer Volkswagen nu en ny og tredje generation af Touareg...
Læs mere
 ZoomRooms
 Chevrolet
 Ford
 Hyundai
 Subaru
 Artikel søgning
Søg i ZoomMan's artikelbase
 RSS feeds
Få de nyeste artikler fra Bil Nyheder via RSS
Tilmeld RSS
 ZoomWoman top 5
La Biosthetique Rundbørster
La Biosthetique Paddelbørster
Hvilken hårbørste anvendes til hvilken hårtype?
La Biosthetique Spidskam
En duft af dig
Annoncering       Betingelser       Kontakt       Om ZoomMagazine.dk       Presse       RSS RSS feeds