ZoomWoman.dkZoomRoom.dkZoomMagazine.dkZoomTema.dkZoomMan.dk
Forsiden
Mode
  Tøj & Beklædning
Personlig Pleje
  Kropspleje
  Parfume
Bolig
  Indretning
  Hus & Have
Underholdning
  Musik
  Film
  Bøger
  Kultur
Gossip
  Film Gossip
  Musik Gossip
Ferie & Rejser
  Storbyferie
  Rejse Nyheder
Gastronomi
  Øl, Vin & Spiritus
  Madopskrifter
  Kogebøger
  Drinks
  Bageopskrifter
Bil & Motor
  Bil Nyheder
Elektronik
  Mobil
  Gadgets
Livsstil
  Livsstil
Horoskop
Konkurrencer
Ugens Tema
Bruger Login
Ny Bruger
Mine Favoritter
 Citat
At frygte kærligheden er at frygte livet, og de, der frygter livet er allerede døde.
Bertrand Russel

Renault EOLAB

Renault EOLAB

Renault har netop løftet sløret for bilen EOLAB, en ny prototype bil, der viser nye veje til at opnå ultra lavt brændstofforbrug. Konceptbilen har et forbrug på 1 liter/100km og vejer 400 kilo mindre end en tilsvarende størrelse bil.

For at opnå det lave forbrug har designerne fokuseret på tre områder. Nemlig at minimerer vægt, forbedre aerodynamik og så som noget helt nyt for Renault, der ellers udelukkende har satset på 100 % elektrisk drift, at introducere hybridteknologi.

Med hybridteknologien er det muligt at kombinere fordelene ved en elbil, med ønsket om længere rækkevidde uden højt brændstofforbrug. Således er det muligt at køre på ren el op til 60 kilometer. Farten er begrænset til 120 km/t. Kernen i EOLAB er en 50 kW/h elmotor med et drejningsmoment på 200 Nm. Denne er koblet til et 6,7 kW lithiumIon batteri. Brændstof motoren er en 3 cylindret benzinmotor med 75 hk. I de kommende år vil denne type hybrid komplementere Renaults række af rene elbiler

En anden væsentlig årsag til den gode brændstoføkonomi er bilens vægt. Mens en Clio nemt sniger sig op i nærheden af 1100 kilo vejer konceptbilen 400 kilo mindre. Det skyldes især materialevalget som kombinerer stål, aluminium og carbon. Men også materialer som magnesium, som taget er lavet af og blot vejer fire kilo, er taget i anvendelse.

Sidst, men ikke mindst, er aerodynamikken forbedret på en lang række områder. I forhold til en standardbil er luftmodstanden i EOLAB 30 procent mindre, hvilket har stor betydning ved høje hastigheder. Dette skyldes en række konstruktive elementer. En af de mest interessante er bilens luftaffjedring. Dette gør, at bilen kan bevæge sig op og ned med 50 mm.

Holder bilen stille vil den automatisk stige til maksimal højde, hvilket gør ind og udstigning nemmere. Når bilen sætter i gang og op til 70 km/t, vil den sænke sig med 25 mm og øges hastigheden til mere end 70 km sænkes bilen yderligere med 25 mm.

EOLAB er udviklet indenfor rammerne af Frankrigs såkaldte New Industrial Plan og Renault har i arbejdet med at udvikle konceptbilen arbejdet tæt sammen med andre franske virksomheder i den automotive verden. Blandt andre leverer Michelin dækkene, der i øvrigt blot 145 mm brede og reducerer rullemodstanden med 15 procent, og Saint Globain Sekurit har udviklet ruderne. Disse er mellem 30 og 50 procent lettere end de nuværende typer og bidrager til det samlede vægttab.

Lagt på af IN
Artikel mulighederUdskrivE-mailGemTilføj til Facebook
 Hyundai
 Chevrolet
 Ford
 Subaru
 Andre artikler under Bil Nyheder
VW Arteon
Arteon er navnet på Volkswagens nye eksklusive topmodel, der forener et karismatisk og elegant...
Læs mere
Skoda Karoq
Karoq er en helt ny særdeles rummelig SUV fra Skoda...
Læs mere
VW up! GTI
Med den nye up! GTI bygger Volkswagen bro over fire årtier...
Læs mere
Suzuki Ignis
Med introduktionen af den ny Ignis får markedet for første gang en mini-SUV...
Læs mere
 ZoomRooms
 Chevrolet
 Ford
 Hyundai
 Subaru
 Artikel søgning
Søg i ZoomMan's artikelbase
 RSS feeds
Få de nyeste artikler fra Bil Nyheder via RSS
Tilmeld RSS
 ZoomWoman top 5
Mad der sætter gang i lysterne
Pas på din hud
Hurtig makeup
Ciabatta
Prag
Annoncering       Betingelser       Kontakt       Om ZoomMagazine.dk       Presse       RSS RSS feeds