ZoomWoman.dkZoomRoom.dkZoomMagazine.dkZoomTema.dkZoomMan.dk
Forsiden
Mode
  Tøj & Beklædning
Personlig Pleje
  Kropspleje
  Parfume
Bolig
  Indretning
  Hus & Have
Underholdning
  Musik
  Film
  Bøger
  Kultur
Gossip
  Film Gossip
  Musik Gossip
Ferie & Rejser
  Storbyferie
  Rejse Nyheder
Gastronomi
  Øl, Vin & Spiritus
  Madopskrifter
  Kogebøger
  Drinks
  Bageopskrifter
Bil & Motor
  Bil Nyheder
Elektronik
  Mobil
  Gadgets
Livsstil
  Livsstil
Horoskop
Konkurrencer
Ugens Tema
Bruger Login
Ny Bruger
Mine Favoritter
 Citat
Hvis du tænker for længe på det næste skridt, kommer du til at tilbringe livet på et ben.

Førerassistent-systemer finder vej ind i de nye biler

Førerassistentsystemer kan redde liv (Foto: Bosch)

Træthedsregistrering, intelligent lygtestyring og overvågning af vognbanen – flere og flere førerassistentsystemer finder vej ind i de nye biler. Og det er med god grund. Op til 72 pct. af alle påkørsler med personskade kan eksempelvis forhindres med et automatisk nødbremsesystem.

Førerassistentsystemer kan redde liv. Somme tider er det nok med en advarselstone og en kaffekop, der vises på instrumentbrættet, og som opfordrer bilisten til at holde en pause efter at have kørt længe. Tæt på en fjerdedel af de 2,95 millioner nye biler, der blev indregistreret i Tyskland sidste år, kan advare en træt bilist, før der sker en ulykke. Dermed er træthedsregistrering den hyppigst monterede førerassistentfunktion i nye biler, viser en analyse, som Bosch har udført af egenskaberne i de vigtigste bilmodeller i hvert segment, baseret på registreringsstatistik for nye biler i 2013.

Træthedsregistrering i hver fjerde personbil
Og svigtende koncentration og træthed, mens man sidder bag rattet, er da også meget farligt og årsag til mange trafikulykker. Trætte og ukoncentrerede bilister styrer mindre præcist og er oftere nødt til at foretage små korrektioner – og suppleret med andre parametre som f.eks. køretid og klokkeslæt opdager førertræthedsregistreringssystemet disse tegn på begyndende træthed. Et træthedsregistreringssyst em analyserer konstant førerens styreadfærd og sender et optisk og akustisk signal, der opfordrer bilens fører til at holde en pause, inden han eller hun falder i søvn. Der er installeret et træthedsregistreringssystem i 23 pct. af de nyindregistrerede biler i 2013, viser Boschs analyse.

Automatisk nødbremsesystem forhindrer personskade
Et andet af de mest anvendte assistentsystemer i nye biler er intelligent lygtestyring, som sørger for den bedst mulige oplysning af vejbanen i enhver situation – uden at blænde andre trafikanter. 20 pct. af alle nye biler var i 2013 udstyret med intelligent lygtestyring.
Det tredjemest udbredte førerassistentsystem er det automatiske nødbremsesystem. Hvis systemet registrerer en potentiel forhindring, forbereder assistenten bremsesystemet på en nødopbremsning eller udløser automatisk fuld opbremsning, hvis bilens fører ikke reagerer. Påkørselsulykker hører til blandt de alvorligste ulykker i trafik ken – især hvis fodgængere eller cyklister er impliceret – og fordelene ved systemet er ubestridte: Op til 72 pct. af alle tyske påkørselsulykker med personskade kunne have været forhindret, hvis alle biler var udstyret med et automatisk nødbremsesystem. I 2013 havde blot 11 pct. af alle nye biler et sådant system installeret.

Vognbaneassistent kan forhindre op til 28 pct. af ulykker
Andre relevante førerassistentsystemer er vognbaneassistenter – installeret i 10 pct. af alle nyindregistrerede biler i 2013 – som både advarer, når man forlader sin vognbane, hjælper med at holde vognbanen og overvåger området ved siden af og skråt bag bilen. En advarselslampe på sidespejlet advarer bilens fører, hver gang en anden bil nærmer sig hurtigt bagfra eller allerede befinder sig i den blinde vinkel. Op til 28 pct. af alle trafikuheld, der skyldes, at biler utilsigtet forlader deres vognbane, kan forhindres med en vognbaneskiftassistent. Som en af de største leverandører til bilindustrien dækker Bosch det samlede produktspektrum af førerassistentsystemer. Bosch producerer også de sensorer, der er uundværlige for assistentsystemerne, og forventer at sælge dobbelt så mange radar- og videosensorer i 2014 som året før, nemlig mere end to millioner – hvilket understreger det øgede fokus på førerassistentsystemerne i disse år.

Lagt på af TH
Artikel mulighederUdskrivE-mailGemTilføj til Facebook
 Hyundai
 Ford
 Chevrolet
 Subaru
 Andre artikler under Bil Nyheder
VW Arteon
Arteon er navnet på Volkswagens nye eksklusive topmodel, der forener et karismatisk og elegant...
Læs mere
Skoda Karoq
Karoq er en helt ny særdeles rummelig SUV fra Skoda...
Læs mere
VW up! GTI
Med den nye up! GTI bygger Volkswagen bro over fire årtier...
Læs mere
Suzuki Ignis
Med introduktionen af den ny Ignis får markedet for første gang en mini-SUV...
Læs mere
 ZoomRooms
 Chevrolet
 Ford
 Hyundai
 Subaru
 Artikel søgning
Søg i ZoomMan's artikelbase
 RSS feeds
Få de nyeste artikler fra Bil Nyheder via RSS
Tilmeld RSS
 ZoomWoman top 5
Lad makeup’en matche håret
Pas på din hud
Mad der sætter gang i lysterne
Ciabatta
Prag
Annoncering       Betingelser       Kontakt       Om ZoomMagazine.dk       Presse       RSS RSS feeds