ZoomWoman.dkZoomRoom.dkZoomMagazine.dkZoomTema.dkZoomMan.dk
Forsiden
Mode
  Tøj & Beklædning
Personlig Pleje
  Kropspleje
  Parfume
Bolig
  Indretning
  Hus & Have
Underholdning
  Bøger
  Kultur
Ferie & Rejser
  Storbyferie
  Rejse Nyheder
Gastronomi
  Øl, Vin & Spiritus
  Mad & Drikke
  Kogebøger
  Bagning
Bil & Motor
  Bil Nyheder
Elektronik
  Mobil
  Gadgets
Livsstil
  Livsstil & Sundhed
Ugens Tema
 Citat
Hvis du tænker for længe på det næste skridt, kommer du til at tilbringe livet på et ben.

Personbilsalget steg med 20 procent i 2005

Peugeot solgte godt i 2005

En foreløbig opgørelse over bilsalget viser en stigning på 20 procent i 2005. Dermed rundede salget 146.000 nye personbiler.

De private bilkøbere tegnede sig for en stigning på 27 procent fra 74.267 biler i 2004 til 94.204 biler i 2005. Salget til virksomheder steg med 10 procent.

I 2005 skete der en synlig forskydning mellem de enkelte bilklassers andele på bekostning af de større biler. Den lille klasses andel voksede til 32,7 procent, hvilket er en stigning på 3 procentpoint i forhold til 2004. Til sammenligning udgjorde den lille klasse kun 23,8 procent af markedet for personbiler i 1998.

På trods af et relativ stort salg i 2005 tyder det ikke på, at bilparkens gennemsnitsalder er faldet ved udgangen af 2005. Det vil sige, at personbilerne på de danske veje fortsat har en gennemsnitsalder på 9,2 år, som ved udgangen af 2004.

”Vi er godt tilfredse med salget i 2005 som helhed. Det høje privatforbrug og et efterslæb fra årene 2001-2004, hvor der kun blev solgt 106.000 biler i gennemsnit pr. år har været med til at trække salget op i 2005,” siger adm.direktør Bent Mikkelsen, og fortsætter:

”Selvom salgstallet er det højeste i mange år, har den danske bilpark fortsat en høj gennemsnitsalder sammenlignet med andre lande. De mange ældre biler er en fortsat belastning for miljø og trafiksikkerhed. Dette understreger endnu en gang, at der er behov for en reform af de høje danske bilafgifter. Bilmarkedet bør drives af familiernes naturlige transportbehov og ikke af bilafgifter. En del af det rekordstore provenu, som staten fik fra bilafgifter i 2005, kunne med fordele anvendes til en nedtrapning og omlægning af Europas suverænt højeste registreringsafgift,” slutter Bent Mikkelsen.

www.bilimp.dk

Lagt på 23. januar 2006 af KP
Artikel mulighederUdskrivE-mailGemTilføj til Facebook

Kommentarer

Du skal være logget ind, for at kunne tilføje din kommentar.
 Ford
 Hyundai
 Chevrolet
 Subaru
 Andre artikler under Bil Nyheder
Škoda Scala
Nyt navn, nyt design og ny teknologi – Škoda Scala sætter ny standard i mellemklassen...
Læs mere
Seat Tarraco
Den nye store SUV fra Seat kommer med masser af standardudstyr...
Læs mere
VW Golf GTI TCR
GTI TCR er inspireret af baneraceren af samme navn, og den succesfulde baneracers specifikationer har præget...
Læs mere
Ny Audi A1
I 2010 debuterede A1 som helt ny modelrække hos Audi. Nu stiller anden generation af den succesrige kompakte model...
Læs mere
 ZoomRooms
 Chevrolet
 Ford
 Hyundai
 Subaru
 Artikel søgning
Søg i ZoomMan's artikelbase
 RSS feeds
Få de nyeste artikler fra Bil Nyheder via RSS
Tilmeld RSS
 ZoomWoman top 5
Hurtig makeup
Squalan Eye Serum
Lad makeup’en matche håret
Lad duften af din parfume vare længere
Farverigt velour fra Sødahl
Annoncering       Betingelser       Kontakt       Om ZoomMagazine.dk       Presse       RSS RSS feeds