ZoomWoman.dkZoomRoom.dkZoomMagazine.dkZoomTema.dkZoomMan.dk
Forsiden
Mode
  Tøj & Accessories
Personlig Pleje
  Hårpleje
  Hudpleje
  Makeup
  Parfume
Bolig
  Indretning
  Hus & Have
Underholdning
  Bøger
  Kultur
Gastronomi
  Øl, Vin & Spiritus
  Mad & Drikke
  Kogebøger
  Bagning
Livsstil
  Livsstil & Sundhed
 Citat
Lægerne har den lykke, at solen skinner over deres helbredelser og deres fejl skjules af tre favne jord.
Sokrates

Danske kvinder på 45+ føler sig oversete


Danske kvinder over 45 år føler sig oversete i medierne, af reklamebranchen og af skønhedsplejeproducenterne. Det er konklusionen i en ny undersøgelse, hvor 501 danske kvinder i alderen 45 – 64 år er blevet spurgt om deres opfattelse af alder og skønhed. Undersøgelsen bekræfter også, at de stereotype skønhedsidealer - der favoriserer ungdom - begrænser modne kvinder i deres adfærd: Hver tiende kvinde føler ubehag ved at være nøgne i selskab med deres partner, mens mere end hver fjerde har det dårligt med at vise sig i badedragt. Med en ny kampagne sætter Dove nu fokus på, at skønhed ikke har nogen alder!

Kun 15 % af de danske kvinder på 45 – 64 år beskriver sig selv som sexede, og kun 12 % føler sig smukke; kvinderne lader sig begrænse af nutidens ungdomsfokusering. Ny undersøgelse fra skønhedsplejeproducenten Dove viser, at flere kvinder på 45+ føler ubehag ved at blive fotograferet, vise sig i badetøj og endda at være nøgne, når deres partner er til stede. Kun 1 % af de adspurgte kvinder i undersøgelsen mener, at samfundet og populærkulturen opfatter kvinder, der har rundet de 45, som værende attraktive.

”Det er trist, at modne kvinder ikke føler sig sexede og smukke. For mig at se bliver kvinder oftere skønnere med alderen, fordi de rummer så meget mere livserfaring og hviler i sig selv. Men der er ingen tvivl om, at når det kommer til udseendet, så spejler kvinder sig i den opfattelse, der ligger i samfundet generelt. Og her er ungdom jo lig med skønhed”, siger psykolog og sexolog Sanne Neergaard.

Kvinder på 45+ er ikke en attraktiv målgruppe
De ses ikke i reklamerne, de tages ikke med på råd af skønhedsplejeproducenterne, og søger de efter et dameblad, der er målrettet dem, går de forgæves – modne kvinder føler sig oversete! Syv ud af de ti danske kvinder i undersøgelsen mener, at damebladene ikke giver et reelt billede af deres læsere. For var det tilfældet, ville der slet ikke eksistere kvinder på over 45 år. Vendes blikket mod reklamebranchen er billedet det samme: 82 % af de adspurgte kvinder mener, at reklamebranchen bør være mere realistisk, når den beskriver kvinder på 45+. Endelig vil 70 % gerne tages med på råd af skønhedsplejeproducenterne, når det gælder produkter til modne kvinder.

”I grunden er det underligt, at denne gruppe kvinder overses! For dagens seniorer har vid og bid; de klæder sig, som de vil, rejser hvorhen de vil og får nye partnere - de vil hellere end gerne deltage og ikke blot kigge på”, mener den tidligere kulturminister, Jytte Hilden, som var en af de fremtrædende indlægsholdere og debattører ved debatarrangementet ’Skønhed har ingen alder’ afholdt af Dove den 28. februar i København.

Over 84 % af kvinderne i undersøgelsen anser heller ikke dem selv som gamle – tværtimod føler de sig for unge til at blive opfattet som ’gamle’. Derfor er det, ifølge kvinderne selv, på høje tid at deres værdi anerkendes, og at de bliver hørt og set.

Skønhed har ingen alder
En ud af tre kvinder synes, det er svært at føle sig smuk i forhold til nutidens skønhedsideal. De er bekymrede over at blive ældre, over at få løs og slap hud, og over at deres kropsform ændres. Gang på gang bliver de mindet om, at skønhed er lig med ungdom – og ofte oplever modne kvinder, at aldring skjules frem for at blive fejret.

Med ProAge-kampagnen vil Dove være med til at ændre opfattelsen af, at modenhed og skønhed ikke kan gå hånd i hånd. Med kampagnen har Dove blandt andet taget initiativ til en række æstetiske billeder af kvinder over 50 år. Billederne skal bidrage til at nuancere skønhedsidealet:

”Dove har gennem de senere år sat fokus på kvinders skønhed og selvværd og søgt at nuancere de stereotype skønhedsidealer, som påvirker kvinder verden over. Nu er turen kommet til at sætte fokus på modne kvinder. Dove ønsker at opmuntre og inspirere kvinder over 45 år til at være glade for deres alder og til at værdsætte deres naturlige skønhed. Og for Dove er der ingen tvivl om, at skønhed ikke har nogen alder – se blot på de skønne, modne kvinder, der er afbilledet i vores nye kampagne”, opfordrer Linda Landin, Nordic Brand Manager for Dove.

Fakta om Doves ProAge-kampagne
Doves ProAge-kampagne er en international kampagne, der i en række lande verden over portrætterer naturlige kvinder på 50+. Forud for kampagnen er der foretaget en international undersøgelse af modne kvinders opfattelse af omverdenens og deres eget syn på alder og skønhed. Den danske undersøgelse er foretaget af Hermelin Research og inkluderer svar fra 501 danske kvinder i alderen 45 – 64 år.

Som led i ProAge-kampagnen har Dove lanceret Dove ProAge-serien, der er en ny serie produkter, fremstillet specielt til moden hud. Serien er fremstillet i samarbejde med kvinder over 45 år og målrettet modne kvinders behov.


Lagt på 1. marts 2008 af TH
Artikel mulighederUdskrivE-mailGemTilføj til Facebook
 Soaked in Luxury
 Triumph
 Rosendahl
 Sandwich
 ICHI
 VILA
 Andre artikler under Livsstil & Sundhed
Et godt grin er guld værd
Findes der noget bedre end et godt grin? Et af dem, der får os til at slå os selv på låret...
Læs mere
Husk komplimenterne
Komplimenter er svære at give og modtage...
Læs mere
20 simple slanketips
Her har du 20 simple slanketips, der gør det lettere at holde den slanke linie...
Læs mere
Hold din krop sund og smuk
Syv gode råd der holder din krop og dit sind i god form...
Læs mere
Mad der sætter gang i forbrændingen
Strammer bukserne for meget om maven? Så er det på tide at få sat gang i forbrændingen...
Læs mere
Hold gang i romancen
Det kan være svært at holde gang i romantikken når forelskelsen er dalet...
Læs mere
 RSS feeds
Få de nyeste artikler fra Livsstil via RSS
Tilmeld RSS
 ZoomMan top 5
Skånsom barbering
Husk komplimenterne
Et godt grin er guld værd
Blåbærmuffins
Hold din krop sund og smuk
Annoncering       Betingelser       Kontakt       Om ZoomMagazine.dk       Presse       RSS RSS feeds