ZoomWoman.dkZoomRoom.dkZoomMagazine.dkZoomTema.dkZoomMan.dk
Forsiden
Mode
  Tøj & Accessories
Personlig Pleje
  Hårpleje
  Hudpleje
  Makeup
  Parfume
Bolig
  Indretning
  Hus & Have
Underholdning
  Bøger
  Kultur
Ferie & Rejser
  Storbyferie
  Rejse Nyheder
Gastronomi
  Øl, Vin & Spiritus
  Mad & Drikke
  Kogebøger
  Bagning
Elektronik
  Mobil
  Gadgets
Livsstil
  Livsstil & Sundhed
Ugens Tema
 Citat
Der er to typer mennesker i denne verden - de gode og de onde. De gode sover bedre om natten, men de onde ser ud til at nyde de vågne timer mere.
Woody Allen

Økologisk mode er fashionabel mode


Økologi, fair trade, miljømærker, certificering og CSR er nogle af de mange buzzwords, som en af Skandinaviens største producenter af økologisk tøj Jackpot jonglerer med i hverdagen. Jackpot er gået i spidsen for den grønne modebølge med deres økologiske fair trade-produktion, som i dag tæller 10 % af den samlede kollektion.

Økologi er en vigtig del af Jackpots værdigrundlag, og det afspejler sig i den stødt stigende interesse omkring virksomhedens formåen til at kombinere økologi med mode.

Økologisk produceret tøj bliver fejlagtigt ofte ikke sidestillet med lækkert designertøj. Men hos Jackpot er fashionabelt design og økologi to sider af samme sag. Ann Hage Thomsen, chefdesigner hos IC Companys 3. største brand Jackpot, fortæller her om, hvordan hun tænker mode sammen med økologi og om fordele og udfordringer i forbindelse med en økologisk produktion.

”Som designer af en økologisk linje bliver man nødt til at fokusere 100 % på fashionaspektet. Hermed kan man hele tiden overraske den kvalitetsbevidste kundeskare, samtidig med at man tiltrækker helt nye kunder, som endnu ikke har kendskab til økologisk mode. Det er utrolig spændende, men en hårfin balancegang at kunne tilfredsstille begge målgrupper. Udfordringen som designer er, at mange mennesker har en forudindtaget holdning til økologisk produceret tøj. De tror, at økologisk bomuld er tungt og et ufint materiale, men det er helt forkert. Økologisk bomuld har en fantastisk kvalitet. Mange forestiller sig ligeledes, at økologisk tøj ikke kan være feminint og fashionabelt, og derfor skal man som designer fokusere på at komme disse fordomme til livs”, udtaler Ann Hage Thomsen.

Produktionen
Ifølge Ann Hage Thomsen producerer man ”ikke bare” økologisk mode for at følge med trenden. Økologisk produktion indebærer, at man kontrollerer den første del af produktionskæden, nemlig bomulden. Derfor er man nødt til at gå helhjertet ind i projektet og brænde for tanken om at gøre en forskel.

”Alt, hvad der er kvalitet, tager normalt tid. Jackpot var blandt de første virksomheder i Danmark til at starte en økologisk fashionproduktion, og den første tid bestod af mange spændende udfordringer. Vi vidste dog, at det kunne betale sig at kæmpe i starten, og i dag er Jackpots økologiske produktion en helt naturlig integreret del af virksomhedens koncept og image,” fortæller Ann Hage Thomsen.

Og Jackpot har store ambitioner med økologisk mode i fremtiden. I samarbejde med organisationen MADE-BY er de ved at undersøge certificering af andre materialer som silke, uld og hør og dertil også certificering af print og indfarvning.


Lagt på 3. april 2008 af TH
Artikel mulighederUdskrivE-mailGemTilføj til Facebook
 Soaked in Luxury
 By Malene Birger
 VILA
 Noa Noa ApS
 Part Two
 Frk. Lisberg
 Andre artikler under Tøj & Accessories
Farverigt velour fra Sødahl
Toilettaske, kosmetikpung og shopper i funky, farverigt velour...
Læs mere
La Roche Petite fra Cluse ure
Cluse er kendt for et enkelt og smukt design med fokus på...
Læs mere
Helly Hansen Baselayer med solbeskyttelse
For at kunne yde maksimalt er det essentielt at forblive tør, komfortabel og beskyttet mod...
Læs mere
Det dråbeformede ikon
Aviator, pilotbrillen, du véd, den klassiske dråbeformede solbrille. I dag findes det ikoniske stel i et væld af udgaver...
Læs mere
Smukt lingeri fra Femilet
Følelsen af at hoppe i et sæt matchende lingeri er vidunderlig...
Læs mere
Dr. Martens Glitter Collection
Sæsonens 'Glitter'-kollektion fortolker to ikoniske Dr. Martens-design og bader dem i et øjefaldende, regnbuefarvet...
Læs mere
 ZoomRooms
 b.young
 becksöndergaard copenhagen
 BY GROTH
 By Malene Birger
 Canada Goose
 Designers Remix
 Fransa
 Frk. Lisberg
 Gestuz
 ICHI
 InWear
 Jackpot
 MICHA
 Noa Noa ApS
 Part Two
 Peak Performance
 Saint Tropez
 Sandwich
 Soaked in Luxury
 Tiger of Sweden
 Triumph
 TURNOVER
 VILA
 Artikel søgning
Søg i ZoomWoman's artikelbase
 RSS feeds
Få de nyeste artikler fra Tøj & Beklædning via RSS
Tilmeld RSS
 ZoomMan top 5
Bruxelles
Italiensk brød
Hold din krop sund og smuk
Daglig motion
Annoncering       Betingelser       Kontakt       Om ZoomMagazine.dk       Presse       RSS RSS feeds